Model pracy z uczniem powracającym z zagranicy do rodzimego systemu edukacji jest integracyjnym modelem edukacyjnym mającym na celu wspieranie trudnego doświadczenia jakim jest migracja i adaptacja dzieci (6-14 lat), pomoc integracyjnym społecznościom szkolnym oraz wszystkim uczniom, a także tworzenie efektywnego środowiska nauczania i uczenia się.
Model obejmuje kompleksowe działania od momentu podjęcia decyzji przez rodziców o powrocie do rodzimego kraju, aż po pełną adaptację ucznia w nowej szkole. Celem tego Modelu jest efektywne i satysfakcjonujące przeprowadzenie dziecka i jego rodziców przez proces zmiany miejsca zamieszkania i placówki oświatowej, uwzględniając kontekst psychologiczny, pedagogiczny, socjologiczny i kulturowy. Należy podkreślić, że kluczową rolę w procesie adaptacji odgrywają rodzice i na ile to możliwe należy ich wspierać w realizacji tego zadania (poprzez psychoedukację, spotkania, dodatkowe szkolenia, wsparcie
psychologiczne itp.).
Model jest autorskim pomysłem i opiera się na bezpośrednich doświadczeniach partnerów projektu, przykładach dobrych praktyk w edukacji oraz części teoretycznej.
Model przeznaczony jest dla kadry zarządczej i pedagogicznej szkół podstawowych:
Model składa się z:
Na każdym kroku uwzględnione są oczekiwane zadania względem wszystkich stron zaangażowanych w proces adaptacji ucznia oraz obszary współpracy. Dodatkowo, omówiona zostaje rola Asystenta Rodziny Migrującej wspierającego proces adaptacyjny.
Model School Adapt został opracowany, aby wspierać rodziny powracające do rodzimego kraju oraz dzieci w procesie adaptacji.
Misją Fundacji jest inspirowanie siebie i innych w rozwoju dzieląc się wiedzą i doświadczeniem, dostarczanie naszym Klientom i Partnerom innowacyjnych metod i narzędzi do realizacji celów, partnerskie podejście, wiarygodność i profesjonalizm w dążeniu do sukcesów naszych Klientów.