Szkoła Mentorów to program szkoleniowy, który jest dedykowany osobom pragnącym rozwijać swoje umiejętności w zakresie mentoringu. Głównym celem tego cyklu szkoleń jest wyposażenie uczestników w kompetencje niezbędne do skutecznego prowadzenia procesu mentoringowego oraz sesji mentoringowych. Program ten zazwyczaj obejmuje zarówno teoretyczne aspekty mentoringu, jak i praktyczne ćwiczenia, które pozwalają na przyswojenie i doskonalenie umiejętności niezbędnych w pracy mentora.
Adresatami Szkoły Mentorów są osoby, które chcą rozwijać swoje umiejętności w zakresie mentoringu, niezależnie od poziomu doświadczenia. Program ten jest skierowany do praktykujących mentorów, którzy pragną pogłębić swoją wiedzę i doskonalić techniki mentoringowe, a także do liderów i menedżerów chcących wykorzystywać mentoring jako narzędzie rozwoju pracowników i zarządzania talentami w organizacji. Szkoła Mentorów adresowana jest również do specjalistów HR i osób zajmujących się rozwojem pracowników, którzy odpowiadają za programy rozwoju i pragną wprowadzać lub udoskonalać programy mentoringowe w swoich firmach. Ponadto, jest to oferta dla osób planujących karierę jako mentorzy, które dopiero zaczynają swoją przygodę z mentoringiem i chcą zdobyć solidne podstawy teoretyczne oraz praktyczne w tym zakresie. Wśród uczestników mogą znaleźć się także konsultanci i coachowie, którzy chcą wzbogacić swoją ofertę o usługi mentoringowe, a także nauczyciele i wykładowcy pragnący rozwijać swoje kompetencje w zakresie wspierania rozwoju uczniów lub studentów. Szkoła Mentorów może być również atrakcyjna dla osób zaangażowanych w działalność społeczną i wolontariat, takich jak liderzy organizacji non-profit i wolontariusze, którzy chcą skutecznie wspierać innych w ich rozwoju osobistym i zawodowym.
Program to 64 godzinny cykl szkoleniowy, którego celem głównym jest nabycie kompetencji w zakresie prowadzenia procesu i sesji mentoringowych. Szkoła Mentorów realizowana jest w formie dwóch modułów szkoleniowych: moduł I „Metodyka mentoringu” (24h) i moduł II „Kompetencje mentora” (40h).
Po ukończeniu Modułu I „Metodyka mentoringu” uczestnik zdobędzie wiedzę na temat metodologii mentoringu, w tym jego definicji, celów, zasad oraz różnych rodzajów i faz realizacji. Pozna rolę, zadania i kompetencje mentora, a także nauczy się, jak prowadzić sesje mentoringowe na różnych etapach. Zdobędzie również znajomość Kodeksu Etyki Zawodowej Mentora, technik zgłaszania uwag oraz rozwiązywania problemów, jak również różnych metod wykorzystywanych w mentoringu, takich jak pytania, burza mózgów, czy wizualizacja.
Po ukończeniu Modułu II „Kompetencje mentora” uczestnik zdobędzie wiedzę na temat efektywnej komunikacji w relacji mentor-mentee, w tym zarówno werbalnej, jak i niewerbalnej. Pozna zasady asertywności, argumentacji, perswazji oraz budowania relacji z mentee. Zdobędzie wiedzę o inteligencji emocjonalnej oraz o przyczynach i rozwiązaniach konfliktów w relacji mentoringowej, a także o etapach rozwiązywania problemów.
Program Szkoły Mentorów został opracowany we współpracy z ekspertami z trzech instytucji: Polskiej Fundacji Ośrodków Wspomagania Rozwoju Gospodarczego „OIC Poland” (obecnie Fundacji Akademii WSEI), Ingenio. Projekty rozwoju oraz węgierskiej Fundacji SEED (Kisvállalkozás-fejlesztési Alapítvány). W prace nad programem zaangażowanych było 15 specjalistów, w tym psychologów, coachów, mentorów oraz ekspertów ds. kształcenia dorosłych i przedsiębiorczości. Program ten czerpie inspiracje z kursu „Orientation training for entrepreneurial mentors”, który uzyskał akredytację Węgierskiego Narodowego Biura ds. Szkoleń i Edukacji Osób Dorosłych, działającego przy Ministerstwie Zasobów Ludzkich.
Udział w Szkole Mentorów przynosi szereg korzyści:
EWA KALIŃSKA-GRĄDZIEL
Rekomendowany trener II stopnia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, psycholog, psychoterapeuta, certyfikowanym mentor biznesu.
Od 2003 roku zajmuje się projektowaniem i realizacją programów szkoleniowych i rozwojowych. Specjalizuje się w prowadzeniu szkoleń związanych z rozwojem kompetencji menedżerów, trenerów i nauczycieli. Posiada kilkuletnie doświadczenie w tworzeniu i realizacji programów rozwojowych kadry menedżerskiej i sprzedażowej z branży informatycznej (ponad 1900h). Realizuje projekty związane z rozwojem osobistym i zawodowym. Jako psychoterapeutka pracuje w nurcie humanistyczno-doświadczeniowym, prowadząc poradnictwo indywidualne i psychoterapię osób dorosłych oraz grupy terapeutyczne i rozwojowe. Prowadzi również treningi interpersonalne. Zrealizowała ponad 13000 godzin szkoleniowych i superwizyjnych, w tym ponad 2200 godzin szkoleń dla kadry trenerskiej. Jest także współtwórcą Modelu Kompetencji Trenera PROGRESS i Modelu Prowadzenia Szkoleń PROGRESS.
dr WIESŁAW TALIK
Jest rekomendowanym trenerem II stopnia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, doktorem psychologii, coachem, doradcą kariery, certyfikowanym mentorem biznesu.
Jest czynnym trenerem od 2006 roku. Opracowuje i prowadzi szkolenia oraz warsztaty z zakresu kompetencji miękkich dla menedżerów, pracowników, przedsiębiorców, nauczycieli i młodzieży. Zrealizował ponad 8000 godzin szkoleniowych, w tym ponad 1500 godzin szkoleń typu „train the trainer”. Specjalizuje się w szkoleniach z zakresu zarządzania zespołem, komunikacji interpersonalnej, budowania zespołu, procesów grupowych, asertywności oraz planowania kariery zawodowej. Prowadzi niedyrektywne treningi interpersonalne. Jest także współtwórcą Modelu Kompetencji Trenera PROGRESS i Modelu Prowadzenia Szkoleń PROGRESS.
Ponadto jest ekspertem w międzynarodowych, innowacyjnych projektach dotyczących opracowywania profili i diagnozy kompetencji, klimatu organizacyjnego, preferencji zawodowych, a także autorem metod (GuidEU, LAMOS, OSTESA, ComTal-Team Member, ComTal-Group Coach, ComPM, KIK-PZ, M-ASTRA, ASTRA-MANAGER, ASTRA-STARTER, Test Edukacja-Zawód) do badania kompetencji menedżerów i pracowników oraz preferencji zawodowych. Realizuje także projekty związane z procesami rekrutacyjnymi oraz wspierające przedsiębiorczość, ekonomię i politykę społeczną. Jest również autorem kilkunastu publikacji naukowych na temat rozwoju osobistego i pomiaru kompetencji.
dr Michał Wiechetek
Jest psychologiem, trenerem, doradcą zawodowym, mentorem biznesu, specjalistą w zakresie statystycznej analizy danych oraz pracownikiem naukowo – dydaktycznym w Instytucie Psychologii KUL.
Zrealizował szereg szkoleń z zakresu umiejętności miękkich (m.in. komunikacja, współpraca, rozwiązywanie problemów, asertywność) oraz rozwijania kompetencji niezbędnych do efektywnego planowania rozwoju zawodowego i funkcjonowania na rynku pracy. Przeprowadził ponad 2000 godzin indywidualnego wsparcia z obszaru doradztwa zawodowego dla osób wchodzących na rynek pracy i przygotowujących się do zmiany ról zawodowych. Jako moderator zrealizował kilkadziesiąt wywiadów fokusowych oraz indywidualnych wywiadów pogłębionych.
Pełni rolę eksperta w międzynarodowych i krajowych projektach, których celem jest tworzenie wystandaryzowanych, wielowymiarowych narzędzi mierzących kompetencje, talenty pracowników oraz klimat organizacyjny. Jest współautorem licznych metod diagnostycznych dostępnych zarówno w polskich, jak i angielskich wersjach językowych (m.in. OSTESA, ComTal-Team Member, ComTal-Group Coach, KIK-PZ, M-ASTRA, GuideEU).
Prowadzi także zajęcia akademickie z zakresu psychologii społecznej, wpływu społecznego oraz procesów komunikacji w zarządzaniu.
Misją Fundacji jest inspirowanie siebie i innych w rozwoju dzieląc się wiedzą i doświadczeniem, dostarczanie naszym Klientom i Partnerom innowacyjnych metod i narzędzi do realizacji celów, partnerskie podejście, wiarygodność i profesjonalizm w dążeniu do sukcesów naszych Klientów.