Cele ogólne
- przygotowanie nauczyciela do praktycznego nauczania zawodu z uwzględnieniem różnorodności zawodów i ich specjalności
- zapoznanie słuchaczy z podstawowymi pojęciami związanymi z edukacją
- ukierunkowanie na konieczność wzbogacania wiedzy i rozumienia zdarzeń dydaktycznych i wychowawczych oraz umiejętność ich interpretowania z pozycji uczniów
- przygotowanie słuchaczy do posługiwania się wiedzą dotyczącą wpływu doświadczeń szkolnych na kształtowanie osobowości ucznia
- wyposażenie nauczyciela w umiejętności pozwalające na dostosowywanie treści i metod kształcenia do zmieniających się warunków gospodarczych
- kształtowanie umiejętności słuchaczy w zakresie planowania i organizowania pracy dydaktycznej i wychowawczej w szkole
Cele szczegółowe
Przedmiot 1. Podstawy wiedzy o nauczaniu i wychowaniu
Po zajęciach uczestnicy kursu:
- będą sprawnie posługiwali się pojęciami związanymi z edukacją
- będą znali teorie oświatowe, a w szczególności teorie związane z kształceniem zawodowym
- będą znali krajowy system szkolny ze szczególnym uwzględnieniem systemu egzaminów zawodowych
- potrafią planować zadania dydaktyczne i wychowawcze
Przedmiot 2. Metodyka nauczania
W trakcie zajęć słuchacze poznają rolę nauczyciela praktycznej nauki zawodu w procesie kształcenia oraz uzyskają wiedzę niezbędną do pełnienia tej funkcji, w związku z tym potrafią:
- opracowywać własne plany dydaktyczno-wychowawcze
- planować realizację zadań produkcyjnych bądź usługowych zgodnie z założeniami programowymi określonych specjalności zawodowych
- organizować zajęcia z uczniami
- prowadzić zajęcia zgodnie z obowiązującymi zasadami nauczania
Zakres tematyczny
Program kursu pedagogicznego obejmuje wiedzę przygotowującą nauczyciela do samodzielnego tworzenia metodyki praktycznej nauki zawodu w różnych specjalnościach. Nauczyciel powinien być przygotowany na dokonywanie niezbędnych i zasadnych zmian związanych z postępem technicznym i dyktowanych zmianami w gospodarce krajowej i światowej.
Czas trwania i sposób organizacji kursu
- Kurs obejmuje 150 godzin zajęć z podstaw wiedzy o nauczaniu i wychowaniu, metodyki nauczania oraz wzajemnego hospitowania prowadzonych przez słuchaczy kursu zajęć, zgodnie z programem zatwierdzonym przez Ministerstwo Edukacji Narodowej w sierpniu 1993 r.
- Zajęcia organizowane będą w formie zjazdów sobotnio-niedzielnych, spotkań popołudniowych lub w innej wersji uzgodnionej ze słuchaczami.
- Hospitacje zajęć, zgodnie zajęć z zaleceniem programu, prowadzone będą w formie ćwiczeń laboratoryjnych w grupach 4-osobowych. Każde spotkanie będzie składało się z rozmowy przedhospitacyjnej, obserwacji zajęć oraz rozmowy pohospitacyjnej.
Sposób sprawdzania efektów nauczania
Każdy słuchacz powinien przygotować w czasie kursu:
- Szczegółowy plan pracy dydaktyczno-wychowawczej z uwzględnieniem celów nauczania, środków dydaktycznych, proponowanych metod nauczania/ uczenia się.
- Konspekty dwóch wybranych jednostek metodycznych.
- Formularz do przeprowadzenia jednego ćwiczenia metodą tekstu przewodniego.
- Sprawdzanie umiejętności praktycznych odbywać się będzie w trakcie prowadzenia ćwiczeń laboratoryjnych podczas hospitowanych zajęć.
Dokumenty potwierdzające ukończenie kursu
Zaświadczenie o ukończeniu kursu wydane na podstawie § 18 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 stycznia 2012 roku w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (Dz. U. poz. 186.)
Termin realizacji
styczeń 2015 — sierpień 2015
Miejsce zajęć
Siedziba Polskiej Fundacji Ośrodków Wspomagania Rozwoju Gospodarczego „OIC Poland” w Lublinie, ul. Gospodarcza 26
Liczebność grupy
15 osób
W ramach szkolenia zapewniamy
- materiały szkoleniowe, notatnik, długopis
- możliwość konsultacji z wykładowcami po zakończeniu kursu
- opiekę koordynatora kursu
- serwis kawowy
- zaświadczenie o ukończeniu kursu
Koszt
880,00 zł / osoba