Nasze produkty

Produkty

Model pracy z uczniem powracającym z zagranicy do rodzimego systemu edukacji

Model pracy z uczniem powracającym z zagranicy do rodzimego systemu edukacji

Czym jest Model pracy z uczniem powracającym z zagranicy do rodzimego systemu edukacji?

Model pracy z uczniem powracającym z zagranicy do rodzimego systemu edukacji jest integracyjnym modelem edukacyjnym mającym na celu wspieranie trudnego doświadczenia jakim jest migracja i adaptacja dzieci (6-14 lat), pomoc integracyjnym społecznościom szkolnym oraz wszystkim uczniom, a także tworzenie efektywnego środowiska nauczania i uczenia się.

Model obejmuje kompleksowe działania od momentu podjęcia decyzji przez rodziców o powrocie do rodzimego kraju, aż po pełną adaptację ucznia w nowej szkole. Celem tego Modelu jest efektywne i satysfakcjonujące przeprowadzenie dziecka i jego rodziców przez proces zmiany miejsca zamieszkania i placówki oświatowej, uwzględniając kontekst psychologiczny, pedagogiczny, socjologiczny i kulturowy. Należy podkreślić, że kluczową rolę w procesie adaptacji odgrywają rodzice i na ile to możliwe należy ich wspierać w realizacji tego zadania (poprzez psychoedukację, spotkania, dodatkowe szkolenia, wsparcie
psychologiczne itp.).

Model jest autorskim pomysłem i opiera się na bezpośrednich doświadczeniach partnerów projektu, przykładach dobrych praktyk w edukacji oraz części teoretycznej.

 

Dla kogo jest Model?

Model przeznaczony jest dla kadry zarządczej i pedagogicznej szkół podstawowych:

  • dyrektorów
  • personelu szkoły
  • nauczycieli
  • wychowawców
  • psychologów

 

Korzyści

  • Przygotowanie kadry szkolnej do przyjęcia uczniów powracających z zagranicy
  • Kompleksowe wsparcie emocjonalne, społeczne i edukacyjne dziecka w procesie przeniesienia do nowej szkoły i rodzimego kraju, szczególnie na początku nauki
  • Przygotowanie uczniów w szkole na przyjęcie dziecka powracającego z zagranicy

 

Z czego składa się Model?

Model składa się z:

  1. Część teoretycznej – Specyfika ucznia powracającego z zagranicy do rodzimego systemu edukacji
  2. Części praktycznej – Model składa się z kilku etapów:
    • działania rodziców przed powrotem do rodzimego kraju (11 kroków)
    • działania szkoły i rodziców od pierwszego kontaktu ze szkołą po powrocie do swojego kraju, aż do pełnej adaptacji ucznia w nowym środowisku szkolnym (11 kroków)
    • działania podejmowane przez nauczycieli w kontakcie indywidualnym z uczniem i jego rodzicami
    • działania podejmowane przez nauczycieli z klasą, w której uczy się uczeń powracający z zagranicy
  3. Aneksów:
    • Kwestionariusza orientacyjnego (dane ucznia, ścieżka edukacyjna, zasoby, funkcjonowanie ucznia, potrzeby i oczekiwania rodziców)
    • Indywidualnego Plan Adaptacji ucznia
    • 4 scenariuszy lekcji

Na każdym kroku uwzględnione są oczekiwane zadania względem wszystkich stron zaangażowanych w proces adaptacji ucznia oraz obszary współpracy. Dodatkowo, omówiona zostaje rola Asystenta Rodziny Migrującej wspierającego proces adaptacyjny.

Model School Adapt został opracowany, aby wspierać rodziny powracające do rodzimego kraju oraz dzieci w procesie adaptacji.

Skip to content